۶ حقوقدان نامزد شورای نگهبان در مجلس چه گفتند؟
۶ کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان در جلسه علنی امروز به تشریح برنامههای خود پرداختند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، 6 کاندیدای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان صبح امروز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه های خود پرداختند.
طحان نظیف: هرگونه تحول در حوزه انتخابات در گرو همکاری مجلس و شورای نگهبان است
هادی طحان نظیف در نشست تالیتا آنتونس علنی امروز (چهارشنبه، 25 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کاندیدهای معرفی شده به مجلس از سوی رئیس قوه قضائیه به منظور انتخاب برای حضور در شورای نگهبان در تشریح سوابق و برنامه های خود، گفت: در ابتدای این صحبت ها لازم می دانم ضمن تبریک و تسلیت شهادت جمعی از فرماندهان، دانشمندان و مردم مظلوم کشور در حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بر موضع قاطع و پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از کیان و عزت ملت مباهات کنم که منجر به پیروزی بر رژیم صهیونیستی شد.
وی ادامه داد: امروز جهانیان دریافتند که چنین تهاجماتی نه تنها ملت ما را از مسیر حق منحرف نمی سازد بلکه بر اتحاد ما از پاسداری، استقلال و عزت کشور می افزاید. وظیفه خود می دانم از اهتمام هیات رئیسه مجلس و شما امنای ملت در برگزاری منظم جلسات مجلس در آن روزها و شرایط جنگ قدردانی کنم.
طحان نظیف ضمن قدردانی از رئیس قوه قضائیه برای اعتماد مجدد به خود برای حضور در شورای نگهبان، عنوان کرد: این اعتماد نه تنها نشانه حسن ظن وی به اینجانب است بلکه تائیدی بر عزم ارکان نظام به جوان گرایی و تخصص محوری و تحول خواهی محسوب می شود. از رئیس مجلس، هیات رئیسه و نمایندگان به منظور ارائه مطالب تشکر می کنم.
وی گفت: 6 سال پیش در این صحن شما امنای ملت فرصت ارزشمندی را به من دادید تا به عنوان اولین عضو متولد پس از پیروزی انقلاب و یکی از جوان ترین اعضای شورای نگهبان خدمتگزاری کنم. از روز انتخاب تاکنون همواره این امانت را مغتنم شمرده و تلاش کرده ام با تمام توان صرفا در مدار شرع و قانون وظایف خود را انجام دهم.
کاندید حضور در شورای نگهبان تصریح کرد: در این 6 سال همواره بر ارتباط موثر و منظم با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان اهتمام داشتم. همواره با حضور فعال در کمیسیون های تخصصی مشاور و کمک کار مجلس در تصویب بسیاری از قوانین بوده ام، این گفت وگوی مستمر با نمایندگان منجر گردید تا بسیاری از ایرادات مصوبات در فرآیند بررسی برطرف شود. در سایه این تعامل نزدیک امروز نگرانی ها از برگشت مصوبات توسط شورای نگهبان کاهش یافته چرا که نگاه مشترکی میان مجلس و شورا به الزامات شرعی و حقوقی قانونگذاری شکل گرفته است.
وی افزود: امیدوارم با اعتماد مجدد شما امکان ادامه مسیر طی شده هموار شود و بیش از گذشته به تحقق سیاست های قانونگذاری نزدیک شویم. همواره تلاش کرده ایم شأن بالای مجلس به فرموده امام خمینی (ره) حفظ شود. این احترام نه تعارفی سیاسی بلکه تعهدی عمیق برای من است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود بر این شأن ویژه تاکید داشتند و این تقارن دیدگاه برای اینجانب الهام بخش است. به عنوان سخنگوی شورای نگهبان جایگاه سخنگویی را محدود به بیان مواضع ندانستم بلکه آن را مسئولیتی برای پاسخگویی و اغنا افکار عمومی و ارتباط مستمر با رسانه ها دانسته ام. موضوعی که شما به عنوان رابط اصلی بین مردم و حاکمیت بر اهمیت آن واقف هستید و در جایگاه سخنگویی تلاش کرده ام ضمن تبیین مسائل از ورود به مجادلات بی ثمر اجتناب کنم و تمام تلاش خود را کرده ام در راستای حفظ منافع ملی گام بردارم، همواره در این 4 سال که سخنگویی را برعهده داشتم پاسخگویی به مردم را وظیفه خود دانسته و در قالب 129 گزارش به مردم و صفحات شخصی و صدها مصاحبه و حضور مکرر در جلسات دانشگاهی و غیر دانشگاهی مردم را در جریان امور قرار دادم.
طحان نظیف گفت: در این سال ها همواره در دسترس بوده ام و نماینده ای نیست که بگوید نتوانسته با من ارتباط برقرار کند، سعی کرده ام از ظرفیت گفت وگوی مستقیم بهره بگیرم تا ابهامات برطرف شود.
کاندید حضور در شورای نگهبان افزود: انتخابات همواره مورد توجه و دغدغه من بوده است، همانگونه که 6 سال قبل گفتم معیار اصلی در بررسی صلاحیت ها را صرفا قانون می دانم. بر این باور هستم هرگونه تحول در حوزه انتخابات در گرو همکاری مجلس و شورای نگهبان در ارتقا قوانین انتخاباتی بر اساس سیاست های کلی انتخابات است.
وی عنوان کرد: در کنار امور مطرح شده فعالیت های آموزشی و پژوهشی را نیز دنبال کرده ام، تخصص اینجانب در عرصه حقوق عمومی به عنوان مرتبط ترین دانش در حوزه قانونگذاری است و ده ها مقاله و کتاب در حوزه های مختلف حقوقی از جمله حقوق برنامه، بودجه، انتخابات و سیاست های کلی نظام تدوین کرده ام. اعتقاد دارم نگاه تخصصی به وظایف شورای نگهبان نیازمند ارتباط با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی است، تجربه همکاری من با مرکز پژوهش های مجلس مرا به این باور رسانده که کیفیت قانونگذاری زمانی ارتقا می یابد که بدنه کارشناسی ورودی و علمی بر روند تقنین داشته باشد.
طحان نظیف تصریح کرد: با کمال صداقت می گویم حضور در شورای نگهبان را صرفا یک موقعیت سیاسی تلقی نکرده ام بلکه آن را امانتی الهی دانسته ام. خود را نه تنها عضوی از شورای نگهبان بلکه فرزند مجلس می دانم زیرا آغاز مسیر حرفه ای ام در هیات تطبیق مصوبات بوده است. چنانچه بار دیگر مورد اعتماد نمایندگان نائل شوم با تکیه بر تجربه گذشته و انگیزه مضاعف در مسیر پاسداری از شأن قانون اساسی و ارتقا جایگاه مجلس و شورای نگهبان به عنوان ارکان قوه مقننه نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته کوشا باشم.
صابر: هیچ گاه امیال شخصی و یا حزبی را در صدور احکام قضایی لحاظ نکردم
محمدرضا صابر، در تشریح سوابق کاری و برنامه های خود جهت عضویت در شورای نگهبان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 25 تیرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی نابودی متجاوزان گفت: جا دارد از رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و همچنین رئیس قوه قضائیه برای حسن اعتماد به بنده تقدیر و تشکر داشته باشم.
وی در تشریح سوابق فعالیت خود در دستگاه قضا گفت: بنده از اهالی دزفول و متولد سال 1338 هستم.از سال 1360 در دستگاه قضا مشغول به فعالیت شدم و در سال 61 نیز حکم قضایی فعالیت بنده در ایلام صادر شد.پس از فعالیت در ایلام به دزفول منتقل شده و از سال 61 تا 67 جانشین دادستان دزفول بودم.پس از آن نیز به مسجد سلیمان منتقل و معاون دادستان شدم.همچنین از سال 67 در دادگستری اهواز در خدمت آیت الله شفیعی و مسئول پرونده های مربوط به اصل 49 شدم.
حقوقدان معرفی شده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده از مرداد سال 1370 به عنوان دادیار دیوان عالی کشور منصوب شده و 13 سال در سمت دادسرای دیوان در زمان آیت الله گیلانی به فعالیت پرداختم.
صابر با اشاره به مدارج تحصیلی خود در رشته های همچون لیسانس علوم قضایی،حقوق خصوصی و اخذ مدرک دکترای در رشته حقوق تجارت بین المل، بیان کرد: همچنین بنده از جانبازان جنگ تحمیلی هستم و تالیفاتی نیز دارم. علاوه بر آن بنده در دانشگاه آزاد خوزستان و تهران تدریس کردم.بنده همچنین علاوه بر تدریس و همزمانی فعالیت در دیوان عالی کشور، 3 دوره ریاست داوری بورس را برعهده داشتم و مسئول گزینش قضات بودم.همچنین نماینده دادستانی کل در ستاد مبارزه با مواد مخدر در کارنامه بنده وجود دارد.
وی تاکید کرد: به لحاظ شغل حساس قضایی هیچ گاه بر این اعتقاد نبودم که امیال شخصی و یا حزبی را در احکام صادره نیز در نظر بگیرم. همواره لطف خدواند مد نظر بنده بوده و بر این باور بودم که حق الناس باید اجرا شود چراکه خدواند هیچ گاه از این موضوع عبور نخواهد کرد.
صابر تصریح کرد: قطعا همکاری مجلس و شورای نگهبان در حقوق اساسی مردم موثر خواهد بود. حاکمیت قانون نیز ملاک عمل بنده بوده و بر این امر اصرار دارم.
مولابیگی: مجلس به عنوان قوه عاقله کشور مظهر اراده مردم و مردم سالاری دینی است
غلامرضا مولابیگی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کاندیدهای معرفی شده به مجلس از سوی رئیس قوه قضائیه به منظور انتخاب برای حضور در شورای نگهبان در تشریح سوابق و برنامه های خود، گفت: بر خود واجب می دانم از نمایندگان و هیات رئیسه که شجاعانه و مقتدرانه در ایام جنگ تحمیلی با استمرار جلسات مجلس و حضور در جلسات پیگیر تصویب قوانین کارآمد بوده و پاسخ قاطعی به دشمنان دادند قدردانی کنم.
وی در ادامه با قدردانی از رئیس قوه قضائیه بابت اعتماد مجددشان به اینجانب، اظهار داشت: نزدیک به 2 دهه فعالیت در حوزه قضایی که عمده آن در موضوعات قضایی بوده، فعالیت های پژوهشی، تالیف کتب مختلف، تدریس در دانشگاه ها امروز بخشی از رزومه کاری اینجانب است. در 4 سال گذشته از هیات رئیسه و نمایندگان همین مجلس رأی اعتماد گرفتم امیدوارم اگر صلاح باشد در این جایگاه باقی بمانم تا در خدمت رسانی نقش موثری داشته باشم.
وی ادامه داد: تلاش می کنم با توجه به شأن و جایگاه والای شورای نگهبان در ساختار سیاسی ضمن حفظ وحدت و استقلال تصمیم گیری ها در موضوعات حقوقی و تنقیح قوانین بهترین رویکرد را در همکاری با مجلس داشته باشم همچنین با اعتقاد بر اینکه مجلس به عنوان قوه عاقله کشور مظهر اراده مردم و مردم سالاری دینی است دارای صلاحیت تنقیحی منحصر به فردی بوده، از طرفی قانون اساسی اجازه نداده کشور یک روز بدون مجلس باقی بماند که این گویای اهمیت قوه مقننه است لذا تخریب این جایگاه مغایر با قانون اساسی محسوب می شود.
مولابیگی در ادامه یادآور شد: قانونگذاری در شأن مجلس شورای اسلامی است و رعایت حقوق آن از اولویت ها محسوب می شود، شورای نگهبان وظیفه نظارت بر مصوبات و قانونگذاری را دارد، این نظارت به منزله دخالت در قانونگذاری و تشخیص کارشناسی نمایندگان نیست.